Marknad


Denna arbetsgrupp har som huvudfokus att arbeta med utveckling och identifiering av platsens varumärke, fler aktiviteter och ett tydligare budskap och förmedling av platsens innehåll.

city2020.se

Denna kommunikationsplattform är ett enkelt och bra verktyg såväl för att kommunicera och samla de ombyggnationer som har gjorts, pågår nu och är kommande i stadskärnan såväl som processen Skövde Årets Stadskärna 2020. Tanken är att denna webbplats ska leva vidare framåt för att visa historiken men fokusera på framtid och det som kommer framåt för de som bor, besöker och verkar i Skövde. Detta blir också en bra plattform som kan användas när intressenter som kommer utifrån vill veta mer om Skövdes finrum – stadskärnan.

Plattformen kommer löpande att byggas och fyllas på med såväl offentliga som privata intiativ för att spegla helheten.

Status: Färdig

Kunden i Centrum

Kunden i centrum är ett initiativ från Commerce och Skövde Cityförening som syftar till att öka shoppingupplevelsen i hela Skövde centrum. Vi vill ge folk en positiv känsla när de besöker Skövdes na stadskärna. Det ska vara mysigt, roligt och givande för hela familjen. Skövde centrum ska vara något att se fram emot, något som är roligt för stunden och något att minnas. För att lyckas med detta krävs det hårt arbete på många plan. Delar av detta engagemang presenteras i denna publikation. Men det mesta får vi ta längs vägen. En sak är i alla fall säker. Det är samarbete som gäller. Mellan butiker, fastighetsägare, restauranger och kommun. Det är bara tillsammans vi kan sätta kunden i centrum.

Dels handlar det om att göra vårt bästa. Om att våra höga ambitioner som handelsmän och aktörer i Skövde centrum ska få blomma och utvecklas. Om att skapa positiva e ekter för alla i centrum. Men det handlar också om att engagemang skapar energi och glädje. Inte bara till besökarna. Utan även för oss.

Sen är det ingen hemlighet att den växande externhandeln är en stark spelare på den svenska marknaden. Detta initiativ går ut på att Skövde centrum ska kunna mäta sig med denna utveckling. Många svenska stadskärnor har misslyckats med detta och därmed fallit ihop. Kunden i centrum gör att Skövde arbetar förebyggande och därmed ligger steget före.

Målsättning; Att få Skövdebon och Skaraborgaren att besöka centrum. Det är en framgång varje gång detta händer.

Status: Start hösten -17

Välkomstpaket till våra hitflyttade studenter

För att hälsa de högskolestudenter som flyttar till Skövde välkomna till oss har vi tillsammans tagit fram ett välkomstpaket innehållande bland annat presentkort som går att använda i stadskärnans alla butiker, erbjudanden från Arena samt från kulturen. Genom detta hoppas vi ge de nya Skövdeborna ett intryck av att vi välkomnar till dem till stadskärnan med öppna armar.

Status: Klart

Nya återkommande aktiviteter

För att inte enbart skapa längre processer i detta projekt vill vi också få aktiviteter som utåt syns samt också blir återkommande. Detta säkerställer vi genom att aktivt mellan parterna som genomför aktiviteter och events i Skövde synkronisera vad vi gör och när vi genomför det. Detta behöver ej betyda att vi själva genomför utan aktivt stöttar för att uppmuntra nya initiativ samt också se till att vi får höjd i dem och på så sätt kan få dem återkommande.

Nya aktiviteter som skapats i projektet är;

Stad I Ljus

Stad i Ljus är ett årligt återkommande evenemang i Skövdes stadskärna som äger rum i slutet av november. Stad i Ljus bygger på samverkan mellan flera  parter som ansvarar för ljusinstallationer runt om i staden. Ljusinstallationerna ligger utmed en slinga med avbrott för aktiviteter och arrangemang som bland annat gycklarshow, artistframträdanden och körer. Främst av allt är evenemanget ett avbrott i den långa, mörka vintern och genom att överösa besökaren med ljus och värme så tror vi att våren kommer lite närmare. Kulturnatten är också tillbaka under Stad i Ljus-helgen efter att ha tagit ett avbrott då Skövde Kulturhus renoverades.

Junikalaset

Junikalaset är en helt ny stadsfestival som går av stapeln första helgen i Juni. Under två dagar bjuds det på familjeunderhållning så som hoppborg, öppen scen och barnområde, mattält på torget med streetfood-tema, uppvisningar i BMX, cykellopp för barn samt allsång med Lotta Engberg och show med David Lindgren.

Utebio i kyrkparken

Under mitten av Augusti -17 genomfördes den första ute-bio visningen i kyrkparken, denna gång hade vi otursamt regn i luften. Stämningen var god och ca. 250 besökare.

 

 

 

Status: Löpande